De Numworx omgeving bevat een grote hoeveelheid content die open staat voor makers van lesmateriaal, zo'n 200 lesactiviteiten verdeeld over circa 2.000 pagina’s. Ontwikkelaars en uitgevers kunnen deze activiteiten desgewenst aanpassen met de gereedschappen van Numworx om ze vervolgens te integreren in hun eigen onderwijsproducten.
Het Numworx systeem
Numworx is modulair opgezet en bestaat uit de volgende onderdelen:
- Numworx Author,
- Numworx Widgets,
- Numworx Player en
- Numworx LMS.
Numworx Author
De interactieve leeractiviteiten (content) zoals die gebruikt worden door een leerling/student worden gemaakt met Numworx Author. Dit is een Java gebaseerde WYSIWYG auteursomgeving. Veel interactief digitaal lesmateriaal wordt door IT experts vervaardigd. Numworx Author maakt het mogelijk complex digitaal lesmateriaal te vervaardigen zonder specifieke IT expertise.
De basis van deze auteursomgeving is een tekst-editor met veel mogelijkheden voor rijke tekst-layout (inclusief media) en een uitstekende integratie van wiskundige notatie.
Met Numworx Author complex digitaal lesmateriaal maken en integreren
Daarbij heeft de auteur de beschikking over een rijke verzameling item-types voor interactieve opdrachten zoals:
- tekst-antwoordvakken,
- multiple choice items,
- drag-and-drop items,
- antwoordvakken met formule-invoer,
- antwoordvakken waarin meer-regelige uitwerkingen kunnen worden ingevoerd en
- items voor de invoer van bijvoorbeeld grafieken.
Numworx Player
Een leeractiviteit gemaakt met Numworx Author wordt afgespeeld in Numworx Player. De Player genereert de pagina’s van de leeractiviteit en maakt deze interactief, bijvoorbeeld door het geven van feedback op de invoer van leerlingen. De Numworx Player is voorzien van CAS (Computer Algebra System), waardoor het onder andere mogelijk is om de invoer van leerlingen te analyseren. Er kunnen verschillende - maar wiskundig gelijkwaardige - antwoorden mogelijk zijn op een wiskundig probleem. Met behulp van CAS kan die gelijkwaardigheid herkend worden zodat zinvolle feedback aan de leerling mogelijk wordt. De Numworx Player verzamelt ook de data die tijdens het gebruik van de leeractiviteit wordt gegenereerd en geeft deze door aan het LMS (Learning Management Systeem), zodat de prestaties worden bijgehouden. Dit kan het Numworx LMS zijn, maar de Numworx Player kan ook met andere systemen communiceren.
Numworx LMS
Numworx LMS - het Leer Management Systeem - is de online omgeving waarin de leeractiviteiten kunnen worden aangeboden. Activiteiten worden per klas/groep beschikbaar gesteld door de docent, waarna ze worden uitgevoerd door de leerling. Via Numworx LMS kan de docent desgewenst toegang krijgen tot Numworx Author. Numworx kan ook samenwerken met Leer Management Systemen van andere leveranciers.
Numworx Widgets
Naast de basismodules is er een verzameling 'widgets' beschikbaar waarin specifieke complexe interactie mogelijk is zoals simulaties, 2D en 3D-constructietools, statistische tools en dergelijke. Terwijl ‘widgets’ in veel andere systemen over het algemeen beperkte functionaliteit hebben, bieden veel Numworx widgets complexe functionaliteit die voorheen alleen binnen stand-alone applicaties beschikbaar was. De verzameling Numworx widgets is eenvoudig uitbreidbaar en het is mogelijk om software van andere partijen als widget toe te passen via de meegeleverde API.
Bekijk Widgets
Herkenning handgeschreven formules
Leerlingen of studenten schrijven wiskundige notaties met een stylus op een touch screen, het systeem herkent het handschrift en zet dit direct om in bewerkbare invoer. Deze herkenningssoftware zal in 2017 in samenwerking met de Universiteit Utrecht verder worden ontwikkeld voor een optimale ondersteuning van wiskundige activiteiten in een digitale omgeving.