Natuurlijk wiskunde leren met Numworx op NVvW studiedag 2018

met Geen reacties

Save the date: 3 november 2018

Natuur(lijk(e)) wiskunde is het thema van de Studiedag NVvW op 3 november 2018. Wat is een natuurlijke manier om wiskunde te leren? Is de geschiedenis van de wiskunde een leidraad voor het leerproces van leerlingen, is het de wiskundige structuur zelf, of moeten we zoeken naar leerwegen die voor de leerling betekenisvol zijn? In twee presentaties laat het Freudenthal Instituut zien waar natuur en wiskunde elkaar raken in digitale leeromgevingen. U bent van harte welkom!

 

Natuurlijk wiskunde leren
 

Workshop C3: “Schetsen en krabbelen”. Natuurlijke wiskundige activiteiten in een digitale omgeving

Veel mensen hebben bij het doen en leren van wiskunde pen en papier nodig om te kunnen ‘denken’. Even snel een formule of uitwerking neerzetten. En een schema of een globale grafiek erbij. Het lijken natuurlijke en noodzakelijke ingrediënten voor het doen en leren van wiskunde. In het DigTep-project van het Freudenthal Instituut proberen onderzoekers een brug te slaan tussen deze basale wiskundige expressiemogelijkheden en voordelen van digitale omgevingen zoals Numworx. In deze werkgroep ontdekt u de ideeën en de software die in het project worden ontwikkeld.
Gepresenteerd door Peter Boon, lid DigTep ontwikkelteam
 

Workshop B2: SOS CAS TOA?

"Zelfs mijn HAVO-VWO leerlingen worstelden regelmatig met de begrippen overstaande en aanliggende rechthoekszijde en met het feit dat de tangens van een hoek in een rechthoekige driehoek een verhouding is. Dat zie je niet wanneer je met een rekenmachine opzoekt hoe groot de tangens van een hoek is. En een volgend struikelblok is de berekening die dan nodig is om het gevraagde antwoord te vinden. Met de nieuwe mogelijkheden in de Numworx software besloot ik een leerlijn te ontwerpen voor goniometrie, beginnend met de tangens".
Gepresenteerd door Mieke Abels, ontwikkelaar digitale leeractiviteiten bij Freudenthal Instituut
 

Meer lezen?

Numworx in nieuw NWO project
DigTep website van Universiteit Utrecht